2010. december 2., csütörtök

Az R/L problematika és egyéb írásos nehézségek

Nem, nem elírás! Először a city hall (japán angollal ejtsd: shiho) épületében találkoztam a jelenséggel; amikor is Hivatalnok-san a személyem igazoló úti okmányból  a szépen csengő Frora keresztnevet másolta ki leendő lakcímkártyámhoz, ekkor még kértem, javítsa. Azóta már feladtam, többé nem próbálkozom... S beláttam ez így van rendjén. Minek is a cicoma meg a felesleges cécó? Hát nem rend a lelke mindennek? (Bár azt nem értem, hogy miért volna egyszerűbb az R rajzolása, mint az L-é.) Mindenesetre meggyőztek, váltottam.

S ha már az írásnál tartunk, le kell szögeznem: Japán nem analfabéta-barát állam. Már gondoltam egy szerényebb tüntetésre a helyi 3-5 írástudatlan európai, valamint a bölcsődések bevonásával. (Óvodások kiesnek, ők már tudják a hiraganákat.) Követelnénk az informatív rajzocskák használatának bevezetését... egyelőre még nem vonultunk az utcára. 
Ha kereskedő volnék, mindenféle tehenkét rajzoltatnék a tejre, meg szélfútta búzamezőt a lisztre, de nem panaszkodom, már megtaláltam mindkettőt.

A problémát sokkal inkább a lakást irányító gépek jelentik. (Példaként szolgáljon a sütő kezelőfelülete, amely  a jobb oldalon tekinthető meg,   míg barátja a mosógép a bejegyzés végén.) Sehol egy piktogram, vagy egy kis ábra... így a mindenttudó sütőnk előtt legalább egy óra hosszát térdepeltem a minap, mire rávettem, hogy 60 másodpercnél hosszabban árassza a meleget s lehetőleg ne csak 80 fokon. Törekvéseim siker koronázta; elkészült a névnapi süti, de nem tudom, hogy a műveletet meg tudom-e még ez életben ismételni. Azaz tanúnyi, tanúnyi, tanúnyi, mert még mindig a gép az úr.

6 megjegyzés:

  1. Melyik a gyapjúmosás????????
    Ezen töprengünk Tomival, na meg azon, hogy hogyan is lehet egy jó kis egytálételt összeütni, urambocsá' eljutni egy boltig, ha az ember leánya nemigen ismeri a derék szotyiszeműek nyelvét és írásjeleit...

    VálaszTörlés
  2. Ahh, gyapjúmosás! Még azt sem tudjuk, hogyan tudna a szentünk meleg vizet használni. Egyelőre 17 fokon mosunk. (Bár ezzel csak a helyi hagyományokat őrizzük.)
    Boltból már megkockáztatnék egy négyalát.

    VálaszTörlés
  3. még-még-még, ennyi nem elég :-)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Unokatesóm!
    A már facebook-s beszámoló olvasáskor is nevettem, de most még jobban. :)
    Köszönöm!
    Nóri

    VálaszTörlés
  5. Drága Flóra!

    Örülök, hogy megérkeztél - én még tartoztam az aggódással - és, hogy vidáman telnek napjaid.
    Ne feledd a japán szavakat, amikre tanítottalak.
    Íme egy kis ismétlés:
    Sinyigami - halálisten
    Csotto mátte - várj egy kicsit
    szódá - úgy van
    ano - ööö
    zdampáktó - lélekölő kard.
    xsza - francba
    nyíszá - bátyó, testvérke
    tótá kóká - egyenértékűség
    hagareno - acél
    nem állítom, hogy ezzel jobban megy majd a mosás, de hátha.
    pusz
    Gerdó

    VálaszTörlés
  6. Azt hiszem a lélekölő karddal mindenképp bepróbálkozom a halas pultnál. :)

    VálaszTörlés